
چکیده:
افزایش نگرانی مصرف کنندگان از کیفیت و ایمنی محصولات کشاورزی در سراسر جهان سبب شده است تا محصولات ارگانیک به یکی از محبوب ترین گزینه های مصرف سالم و پایدار تبدیل شوند. گرایش و مصرف روزافزون محصولات کشاورزی ارگانیک، رشد فزاینده بازار این محصولات را در دو دهه اخیر به همراه داشته است. به دلیل اهمیت ورود و کسب سهمی از این بازار رو به رشد، این مطالعه به بررسی عوامل موثر بر راهبرد ورود به بازار بین المللی محصولات ارگانیک و تعیین راهبرد مناسب برای ورود به آن با استفاده مدل سازی معادلات ساختاری می پردازد. داده های این مطالعه با جمع آوری 90 پرسشنامه از تولیدکنندگان محصولات زعفران، پسته و کشمش ارگانیک در سال 1400 با روش نمونه گیری در دسترس در استان خراسان رضوی به دست آمده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که متغیرهای ریسک و انگیزه ورود به بازار بین المللی به طور مستقیم و متغیر مالکیت بر تولید و بازاریابی به طور غیرمستقیم و از طریق اثرگذاری بر انگیزه ورود به بازار بین المللی، بر راهبرد ورود به بازار بین المللی اثر مثبت و معنادار دارند. ضمن این که ریسک اثر کاهنده و معنادار بر انگیزه ورود به بازار بین المللی محصولات ارگانیک دارد. بر این اساس، راهبرد مناسب برای ورود به بازار بین المللی محصولات ارگانیک، راهبردهای غیرمستقیم، مشارکتی و غیرحضوری مانند صادرات غیرمستقیم، تولید قراردادی و سرمایه گذاری مشترک به دست آمد. از این رو، پیشنهاد می شود دولت برای حضور مستقیم تولیدکنندگان محصولات ارگانیک در بازارهای بین المللی، ریسک های ناشی از تحریم و موانع انگیزه ای برای ورود به بازار را رفع نموده یا کاهش دهد.
بررسی راهبرد مناسب ورود به بازار بین المللی محصولات کشاورزی ارگانیک_1740219479_67722_11581_1802.zip0.56 MB |