





بر بهره برداری از فرصت های کارآفرینی
صنعت گردشگری ورزشی در ایران با رویکرد تفسیری ساختاری (ISM)
چکیده:
هدف پژوهش حاضر مدلسازی عوامل نهادی موثر بر بهره برداری از فرصت های کارآفرینی صنعت گردشگری ورزشی در ایران بر اساس رویکرد ساختاری تفسیری بود. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی با ماهیت تحلیلی می باشد و از نوع تحقیقات کاربردی است که به روش ساختاری تفسیری انجام شد. ابزار جمع آوری داده های پژوهش، مطالعات اسنادی، مصاحبه و پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش شامل صاحبنظران حوزه گردشگری ورزشی و کارآفرینی ورزشی بود که از این تعداد، 35 نفر به شیوه هدفمند در هر بخش از پژوهش به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد. با توجه به نتایج پژوهش 74 شاخص در زیر مجموعه 11 عامل نهادی و در 5 سطح قرار گرفتند؛ سیاست های دولت و حمایت بخش دولتی به عنوان عوامل سطح پنجم مدل که به عنوان سنگ زیربنایی مدل عمل می کنند، شناسایی شدند. با توجه به نتایج می توان پیشنهاد کرد که برای رشد صنعت گردشگری ورزشی در کشورهای در حال توسعه مثل ایران باید عوامل زیادی با همگرایی بیشتری در رشد این صنعت دخیل باشند. در همین راستا، وجود محیط قانونی، هنجاری، حمایتی و آموزشی مناسب بر توان و تمایل عاملان بازار برای شناسایی و بهره برداری از فرصت های کارآفرینی این صنعت نوظهور در کشورها تاثیر خواهد داشت.
مدلسازی عوامل نهادی موثر بر بهره برداری از فرصت های کارآفرینی صنعت گردشگری ورزشی در ایران با رویکرد تفسیری ساختاری_1739798112_67695_11581_1214.zip0.57 MB |